4 min. lezen

Chinese e-commercegiganten zakken voor EU-veiligheidstests: 95% faalpercentage

De dominantie van Chinese e-commerceplatforms op de Europese markten heeft volgens recente onderzoeken geleid tot ernstige bezorgdheid over de veiligheid. Volgens de Europese markttoezichtautoriteiten voldoet maar liefst 85-95% van de Shein-, AliExpress- en Temu-producten niet aan de EU-veiligheidsnormen, zoals gerapporteerd door Ecommerce News.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
Chinese e-commercegiganten zakken voor EU-veiligheidstests: 95% faalpercentage
Bron: Depositphotos

Chinese e-commerce stijgt

Shein en Temu zijn door de Europese Commissie gevraagd om uiterlijk op 12 juli 2024 uitleg te geven over hun consumentenbeschermingsbeleid, met name met betrekking tot de veiligheid van kinderen. Met Temu die 75 miljoen gebruikers in de EU bereikt en Shein die 108 miljoen maandelijkse actieve gebruikers rapporteert, hebben beide platforms een aanzienlijk gebruikersbestand in Europa.

Het volume van pakketten dat Nederland binnenkomt, een belangrijke toegangspoort voor Chinese e-commerce, is exponentieel toegenomen. Volgens gegevens van de Nederlandse douane is het aantal pakketten dramatisch gestegen van 172 miljoen in 2021 tot 718 miljoen in 2023.

Toxische groei

Uit een recente controle van 144 producten van Shein, AliExpress en Temu bleek dat verschillende producten van elk bedrijf niet aan de wettelijke vereisten voldeden

Het meest zorgwekkend was de ontdekking dat Shein-schoenen ftalaten bevatten in niveaus die vele malen boven de veiligheidslimieten lagen. In één paar schoenen vonden ze 229 keer meer van deze schadelijke chemische stof dan de normen toestaan.

Een ambtenaar van het milieugezondheidsteam van Seoul gaf een gedetailleerde uitleg van de risico’s: “Weekmakers op basis van ftalaten beïnvloeden de voortplantingsfuncties, zoals het verminderen van het aantal zaadcellen, en kunnen onvruchtbaarheid en zelfs vroeggeboorte veroorzaken.” De functionaris benadrukte verder de ernst van de situatie en voegde eraan toe dat een van die chemicaliën “door het International Institute for Cancer Research is geclassificeerd als kankerverwekkend voor de mens, dus er moet speciale zorg worden besteed aan het voorkomen van langdurig contact met het menselijk lichaam.”

Chinese E-commerce

Source: Depositphotos

EU onderneemt actie

De explosieve groei van deze platforms heeft tot grote zorgen geleid. Zo was Temu binnen vier maanden na zijn debuut in staat om Shein in Frankrijk in te halen in termen van marktaandeel. Hoewel deze uitbreiding vanuit commercieel oogpunt opmerkelijk is, heeft het de regelgevende instanties ingehaald die zich bezighouden met het handhaven van veiligheidsvoorschriften.

De Europese consumentenrechtenorganisatie, BEUC, diende in mei 2024 formeel een klacht in over Temu en beweerde dat het bedrijf misleidende tactieken gebruikte.

De Digital Services Act (DSA), die nu van toepassing is op deze platforms, vereist strengere beveiligingsmaatregelen voor zeer grote online platforms, die met meer dan 45 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in de EU.

Om deze problemen aan te pakken, pleiten de Nederlandse autoriteiten voor een gecoördineerde strategie. Ze hebben er bij alle betrokken partijen, waaronder producenten, rederijen en overheidsorganisaties, op aangedrongen om verantwoordelijkheid te nemen voor het garanderen van de veiligheid van hun producten.

Veiligheid op het spel: de digitale handel van de EU staat voor een cruciale test

Een belangrijk keerpunt in de Europese digitale economie wordt aangegeven door de alarmerende bevindingen over de veiligheid van producten van de grote Chinese e-commercebedrijven Shein, AliExpress en Temu. Omdat 85-95% van hun producten niet voldoet aan de EU-veiligheidsvoorschriften, zijn de gevolgen voor de consumentenbescherming ernstig.

Het aanzienlijke gebruikersbestand en de toenemende pakketvolumes van deze platforms laten zien hoe snel ze zich uitbreiden, wat de dringende noodzaak van regelgevende maatregelen onderstreept.

Naarmate de Europese autoriteiten meer toezicht houden op grond van de Digital Services Act, staan Shein en Temu onder toenemende druk om aan te tonen dat ze zich aan strenge veiligheidsvoorschriften houden. Wanneer schadelijke stoffen, zoals de gevaarlijk hoge niveaus van ftalaten in Shein-schoenen, in hun producten worden aangetroffen, zijn er ernstige gezondheidsproblemen, vooral voor kwetsbare groepen zoals kinderen.

De klachten en lopende onderzoeken van de Europese Organisatie voor consumentenrechten wijzen op een aanzienlijke verschuiving in e-commerce in de richting van een grotere verantwoordingsplicht. Terwijl regelgevers een evenwicht proberen te vinden tussen consumentengemak en veiligheid, botsen de snelle marktexpansie en de eis om strenge veiligheidsnormen te handhaven.

De toekomst van deze platforms in Europa zal afhangen van hun vermogen om zich aan te passen aan de wettelijke vereisten zonder het vertrouwen van de gebruikers in gevaar te brengen. Miljoenen klanten vertrouwen op betrouwbare en veilige producten in een steeds digitalere wereld, dus er staat veel op het spel voor zowel de deelnemende bedrijven als de klanten.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Hoe Mobile Commerce Community Marketing zorgt voor een hogere ROI dan traditionele kanalen
5 min. lezen

Hoe Mobile Commerce Community Marketing zorgt voor een hogere ROI dan traditionele kanalen

Mobiele applicaties beleven een van hun meest stabiele en tegelijkertijd meest winstgevende jaren. Na de pandemische hausse en de daaropvolgende correctie is de markt gestabiliseerd. Uit de cijfers blijkt dat de aandacht en het geld van gebruikers zich meer dan ooit tevoren op mobiel concentreren, waardoor mobile commerce community marketing de belangrijkste onderscheidende factor is […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Hoewel de budgetten voor B2B-advertenties groeien, worstelen marketeers nog steeds met efficiëntie
4 min. lezen

Hoewel de budgetten voor B2B-advertenties groeien, worstelen marketeers nog steeds met efficiëntie

Bedrijven geven meer uit aan reclame, maar de resultaten blijven vaak achter. Groeiende digitale advertentiebudgetten alleen zijn niet genoeg. Aankoopbeslissingen worden complexer, traditionele benaderingen werken niet meer en reclame schiet het doel voorbij. Een nieuw wereldwijd onderzoek laat zien waarom een rendement op de investering in B2B-marketing uitblijft. Laten we eens kijken wat marketeers eraan […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+