3 min. lezen

B2B-productbeheer onder de knie krijgen: uitdagingen en strategieën

Uit een onderzoek van Akeneo uit 2024 is gebleken dat bijna alle B2B-bedrijven voor aanzienlijke uitdagingen staan op het gebied van productbeheer, met name bij het beheren van productinformatie. Dit omvat de moeilijkheden die bedrijven ondervinden om ervoor te zorgen dat hun productdetails nauwkeurig, volledig, up-to-date en consistent zijn via verschillende kanalen en platforms. Het onderzoek, waarbij 650 B2B-professionals uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland betrokken waren, richtte zich op de belangrijkste gebieden van B2B-productmanagement die bedrijven moeten beheersen. Deze uitdagingen kunnen bestaan uit het beheren van enorme hoeveelheden productgegevens, het automatiseren van processen, het bevorderen van teamsamenwerking, tijdige productlanceringen en het waarborgen van naleving van de regelgeving in B2B-productbeheerpraktijken.

Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
B2B-productbeheer onder de knie krijgen: uitdagingen en strategieën
Bron: Depositphotos

Digitalisering geeft opnieuw vorm aan verwachtingen

Maar liefst 90% van de B2B-bedrijven is van plan hun digitale verkoopstrategie de komende twee jaar uit te breiden , wat aangeeft dat digitale transformatie een topprioriteit wordt. B2B-klanten verwachten steeds meer selfservice-opties, personalisatie en naadloze digitale interacties die vergelijkbaar zijn met hun consumentenervaringen. Populaire digitale kanalen zijn onder meer selfserviceportals, sociale media en productwebsites.

B2B-bedrijven moeten zich aanpassen aan de verwachtingen van klanten die gemak en personalisatie vereisen, vergelijkbaar met B2C-ervaringen.

Explore critical B2B product management challenges and innovative solutions for 2024. Learn how to streamline processes and boost efficiency.

Source: Akeneo

Product Information Management: de belangrijkste uitdaging

Voor e-commerceprofessionals blijft het beheren van nauwkeurige en uitgebreide productinformatie een belangrijk probleem. Uit het onderzoek kwamen de belangrijkste pijnpunten naar voren, waaronder de toepassing van automatisering en AI (37%), teamsamenwerking (31%) en tijdige productlanceringen (28%).

Ondanks het toenemende gebruik van technologieën zoals Product Information Management (PIM)-systemen en AI, beheert 40% van de bedrijven productgegevens nog steeds handmatig. Gemiddeld doet een B2B-bedrijf er twee weken over om productgegevens te verzamelen voor marktintroductie, waarbij de gegevensverrijking nog langer duurt.

Regelgeving Vertraagt de voortgang van B2B-productbeheer

B2B-bedrijven worstelen met uitdagingen op het gebied van naleving van regelgeving, waarbij 99% van de respondenten nalevingsproblemen meldt. Belangrijke aandachtspunten zijn onder meer supply chain management, consistentie van productgegevens en vindbaarheid (SEO). Het automatiseren van nalevingsprocessen blijft een uitdaging voor 45% van de bedrijven, waardoor productlanceringen vaak worden vertraagd.

Beleving staat voorop

Focussen op het leveren van boeiende en consistente productervaringen is cruciaal voor B2B-bedrijven. Tweederde van de respondenten noemt terugkerende klanten en conversies als voordelen van hoogwaardige productinformatie. De belangrijkste productinhoud die door klanten wordt gewaardeerd, zijn onder meer:

  1. Duidelijk geschreven productbeschrijvingen (79%)
  2. Technische fiches (78%)
  3. Garantie-informatie (75%)
  4. Referenties van klanten (75%)
A 2024 survey by Akeneo has revealed that nearly all B2B companies face significant challenges in product management, particularly in managing product information. This encompasses the difficulties firms encounter in ensuring their product details are accurate, comprehensive, up-to-date, and consistent across various channels and platforms.

Source: Akeneo

Voor e-commerce is het onderhouden van hoogwaardige productinformatie via alle digitale kanalen essentieel voor de klanttevredenheid.

Net als in het B2C-segment is het de moeite waard om nieuwe innovaties te volgen die de winkelervaring verbeteren. Traditionele e-shops maken bijvoorbeeld gebruik van augmented reality. In de toekomst is het raadzaam om ook geavanceerde digitale technologieën te overwegen.

Aangezien digitale kanalen al goed zijn voor bijna 50% van de B2B-omzet, zal voortdurende uitbreiding naar omnichannelstrategieën, IoT-integratie en aanpasbare architectuur essentieel zijn voor toekomstige groei.

Artikel delen
Vergelijkbare artikelen
Effectieve B2B Social Media Marketing: Planning en Strategieën
3 min. lezen

Effectieve B2B Social Media Marketing: Planning en Strategieën

B2B social media marketing is nu een belangrijk hulpmiddel voor bedrijven die meer mensen willen bereiken, vertrouwen in hun merk willen opbouwen en in contact willen komen met mogelijke klanten en zakenpartners. Dit soort marketing is complexer dan B2C-marketing, dat zich richt op snelle verkoop. Het moet zich richten op het opbouwen van langdurige relaties, […]

Artikel lezen
Nieuwe inzichten over B2B-campagnes op LinkedIn
2 min. lezen

Nieuwe inzichten over B2B-campagnes op LinkedIn

Degenen die willen slagen in B2B-marketing, moeten de behoeften en motivaties van andere bedrijven begrijpen. In tegenstelling tot B2C-marketing, die vaak werkt met emotionele impulsen, bouwt B2B-marketing voort op langdurige relaties, vertrouwen en professionele expertise. Dit betekent dat de strategie op maat moet worden gemaakt voor elke klant. Kortom, het is echt divers.

Artikel lezen
B2B-strategie voor klantenwerving: evenwicht tussen digitale en traditionele benaderingen
3 min. lezen

B2B-strategie voor klantenwerving: evenwicht tussen digitale en traditionele benaderingen

B2B-marketingorganisaties hebben holistische benaderingen ontwikkeld voor het werven van klanten die niet langer sterk afhankelijk zijn van persoonlijk contact. Deze moderne strategieën voor b2b-klantenwerving omarmen een gevarieerde mix van digitale en traditionele kanalen en weerspiegelen het evoluerende landschap van zakelijke interacties. Van het gebruik van sociale media en digitale advertenties tot het nieuw leven inblazen […]

Artikel lezen
Bridge Now

Laatste nieuws NU

10+ ongelezen

10+