Prime Day begon als een 48-uurs winkelmarathon. Elk jaar komen er nieuwe landen bij en ook het aantal kortingen en aanbiedingen neemt toe. In 2023 werden bijvoorbeeld meer dan 375 miljoen dingen verkocht en bespaarden consumenten meer dan $ 2.5 miljard.
Niet alleen consumenten die op zoek zijn naar geweldige aanbiedingen zijn enthousiast over Prime Day, maar ook kleine en middelgrote bedrijven die op Amazon verkopen, kijken er naar uit. Voor hen biedt het een grote kans om de verkoop en de zichtbaarheid van het product te stimuleren. In 2022 overtrof hun omzet zelfs die van Amazon.
Er moet worden vermeld dat het evenement uitsluitend beperkt is tot premium Amazon Prime-leden. Voordelen zijn onder meer gratis verzending van miljoenen producten en snelle logistiek. Bepaalde plaatsen bieden bezorging op dezelfde dag of binnen twee dagen. Daarnaast beschikbaar voor abonnees zijn Prime Video, Prime Music, Prime Reading, Prime Gaming en Amazon Fresh. Ze krijgen ook toegang tot unieke aanbiedingen en kortingen, waaronder speciale Prime Day-aanbiedingen.
Huishoudelijke artikelen, consumentenelektronica en Amazon-apparaten behoren tot de best verkochte categorieën.
Hoe zag 2024 eruit?
Prime Day 2024 doorbrak de prestaties uit het verleden. Met een inkomen van $ 14,2 miljard steeg het met 11% ten opzichte van vorig jaar. De aankoop van mobiele apparaten ($ 7 miljard) was goed voor meer dan de helft van het totaal, een stijging van 18,6% ten opzichte van vorig jaar.
In vergelijking met de normale dagverkopen in juni steeg de verkoop van Prime Day-elektronica met 61%. Verkoop kinderkleding met 165% ten opzichte van juni; Verkoop van school- en kantoorbenodigdheden met 216%. Men kan dit toeschrijven aan het komende begin van het schooljaar. Om deze reden is Prime Day perfect om deze goederen onder de aandacht te brengen; Bedrijven moeten hier dus over nadenken in hun marketingplan.
Hoewel grote bedrijven zoals Walmart en Target hun eigen speciale deals en winkelevenementen begonnen om consumenten aan te trekken en te concurreren met Prime Day, slaagde Amazon er deze maand in om marktaandeel van andere winkels te veroveren.
Om aan een deel van de vraag te voldoen, gaf Amazon eerder toegang tot koopjes nog voordat het tweedaagse evenement begon. Uit gegevens van Numerator blijkt dat, vergeleken met $ 56.64 in 2023, de gemiddelde besteding per bestelling voor de eerste 32 uur van Prime Day $ 60.03 bedroeg.