2 min. lezen

AI is nu de drijvende kracht achter meer dan de helft van de online fraude. Kroatische handelaren lanceren certificeringssysteem

Kunstmatige intelligentie genereert momenteel meer dan 50 procent van de online fraude, en 99 procent daarvan blijft onopgemerkt. De vereniging eCommerce Kroatië heeft dit probleem onder de aandacht gebracht en het Safe Shop-certificeringssysteem gelanceerd om de betrouwbaarheid van online winkels te verifiëren.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU
Dit artikel werd voor u vertaald door kunstmatige intelligentie
AI is nu de drijvende kracht achter meer dan de helft van de online fraude. Kroatische handelaren lanceren certificeringssysteem
Bron: eCommerce Hrvatska

De zevende CRO Commerce-conferentie vond plaats op 14 oktober in Zagreb, met meer dan 600 professionals uit e-commerce, digitale marketing, logistiek en technologie. Het centrale thema was de impact van AI op online retail.

Online fraude zal blijven groeien – nepwebsites, phishing, gehackte e-mailaccounts en oplichting door investeringen”, zegt Marcel Majsan, president van eCommerce Kroatië. Volgens hem winkelen veel klanten alleen bij grote winkels en geven ze de voorkeur aan rembours boven kaartbetalingen, wat de groei van het hele ecosysteem vertraagt.

Laag vertrouwen vertraagt aankopen

Kroatië heeft een add-to-cart-percentage dat de helft is van het wereldwijde gemiddelde, wat volgens Majsan wijst op een aanzienlijk vertrouwenstekort. Het Safe Shop-systeem is bedoeld om dit probleem aan te pakken door middel van winkelcertificering en het verzamelen van geverifieerde klantbeoordelingen.

Automatisering verandert de regels

Hoofdsponsor Shipshape presenteerde projecten voor merken als Pevex, Podravka en Optika Anda.

“Automatisering aangedreven door AI definieert het volgende hoofdstuk van digitale handel”, zegt Ernest Antolović, partner bij het bedrijf.

EXPO zone at CRO Commerce 2025 conference with over 30 exhibitors showcasing eCommerce solutions in Zagreb, CroatiaRetry

Source: ecommerce.hr

Monri Payments presenteerde als gouden sponsor betalingstechnologieën, waaronder digitale portemonnees Apple Pay, Google Pay en Click to Pay. Het bedrijf organiseerde ook een paneldiscussie over de samenwerking tussen fintech en financiële instellingen.

DPD Kroatië benadrukte het belang van logistiek voor het opbouwen van vertrouwen. “Meer dan 80 procent van de Kroaten winkelt online en klanten hechten steeds meer waarde aan gemak en flexibiliteit boven prijs”, zegt Dario Lučić van DPD. Het bedrijf exploiteert een netwerk van 1.600 ophaallocaties in Kroatië en 135.000 in heel Europa.

Onderwijs als prioriteit

Keynote spreker Ivan Bildi, oprichter van het Masterbox-platform, drong er bij handelaren op aan om nu te beginnen met het adopteren van AI. “Over een jaar of twee zal de integratie complexer zijn en de verwachtingen hoger”, waarschuwde hij.

De conferentie werd georganiseerd door de vereniging eCommerce Kroatië met steun van partners, waaronder Lesnina, VIVnetworks, Boxnow, euShipments en anderen.

 

Artikel delen
Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU

Partnership Manager & E-commerce Content Writer with 10+ years of international experience. Former Groupon Team Lead. Connects European companies with Slovak and Czech markets through partnerships and content marketing.

eCommerce Hrvatska
Dit artikel wordt je aangeboden door

eCommerce Hrvatska

eCommerce Hrvatska Association is started with goal of informing, educating and connecting web shop managers & store owners with developers, hosting providers, marketing agencies, logistic services, payment gateways etc.

Vergelijkbare artikelen
Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?
4 min. lezen

Waarom presteren berichten met actieve reacties op reacties beter?

In het verleden was de aandacht bijna uitsluitend gericht op de post zelf. Het format, de lengte, de visuals en de timing werden geanalyseerd. Tegenwoordig is de reactiesectie een even belangrijke plek geworden. Sociale netwerken geven steeds meer de voorkeur aan content die interactie stimuleert, en reacties zijn een signaal dat algoritmes zeer nauwlettend monitoren.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten
2 min. lezen

OpenAI bereikt in recordtijd 1 miljoen zakelijke klanten

OpenAI kondigde aan dat meer dan een miljoen bedrijven nu actief betalen voor hun platform – de snelste groei in de geschiedenis van het B2B-platform. Klanten zijn onder andere banken, winkelketens en farmaceutische giganten. Interessant genoeg groeien de aantallen deels dankzij regelmatige ChatGPT-gebruikers.

Katarína Šimčíková Katarína Šimčíková
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge EU