Belangrijkste resultaten:
- De publieke opinie over de goede sociale invloed van reclame veranderde van 34% in 2021 naar 44% begin 2024.
- Terwijl 28% van de 55+’ers gelooft in het vermogen van reclame voor positieve verandering, doet 50% van de 18-34-jarigen dat.
- In tegenstelling tot 37% van de blanke respondenten, gelooft 58% van de respondenten van etnische minderheden dat reclame een drijvende kracht is achter maatschappelijke verandering.
Het onderzoek identificeert verschillende manieren waarop reclame bijdraagt aan maatschappelijke voordelen. Deze omvatten het verhogen van de financiën voor liefdadigheidsdoeleinden en het vergroten van de belangstelling voor belangrijke doelen.
Daarnaast kan reclame een rol spelen bij het pleiten voor betere levensomstandigheden en het bevorderen van een gezondere levensstijl. Het dient ook als een platform voor het op de markt brengen van milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde producten en diensten.
Bovendien heeft reclame en hun marketingstrategie op zichzelf de kracht om mensen samen te brengen rond belangrijke culturele evenementen en gedeelde ervaringen. Ten slotte speelt het een cruciale rol bij het aanmoedigen van een meer inclusieve samenleving door diversiteit te vertegenwoordigen en stereotypen uit te dagen. Deze verschillende aspecten tonen de veelzijdige impact van reclame op de sociale vooruitgang en het welzijn van de gemeenschap.
Uitgaven aan liefdadigheidsadvertenties
Van 2021 tot 2023 hebben Britse liefdadigheidsinstellingen hun advertentiebudget met 64% verhoogd. Van de £ 872 miljoen die voor 2023 wordt geprojecteerd:
- £ 164 miljoen voor liefdadigheidsinstellingen voor kanker
- Goede doelen voor dieren: £ 117 miljoen
- £ 112 miljoen is financiering voor liefdadigheidsinstellingen in de gezondheidszorg
- Goede doelen voor kinderen brengen £ 72 miljoen op
Opmerkelijke campagnes
In het onderzoek worden verschillende creatieve advertenties met prijzen belicht die het goede sociale effect van reclame bewijzen. Een bijzonder lichtend voorbeeld van de duurzaamheid van de industrie is Grub Club, een duurzame dierenvoedingswinkel die de Sky Zero Footprint Fund-prijs heeft gewonnen. Dit is in lijn met de publieke opinie, aangezien meer dan een derde (34%) van de respondenten zei dat reclame hen helpt om meer ecologisch gevoelige beslissingen te nemen.
Onder de onderstreepte initiatieven leverde de samenwerking van Aldi met de liefdadigheidsinstelling Neighbourly en hun marketingstrategie een opmerkelijke bijdrage van 40 miljoen maaltijden op. Een ander opmerkelijk voorbeeld is de ‘Eat them to defeat them‘-campagne van ITV en VegPower, die de consumptie van 981 miljoen ton extra groenten en fruit effectief stimuleerde.
Deze projecten, samen met verschillende andere innovatieve campagnes, laten zien hoe reclame en geavanceerde marketingstrategieën kunnen inspireren tot goede verandering en duurzaamheid in consumentengedrag kunnen ondersteunen. Ze benadrukken ook voor e-commercebedrijven de toenemende relevantie van ethische reclame. Door sociale impact in uw marketingplan op te nemen, kunt u zowel de klantloyaliteit als de verkoop stimuleren, aangezien klanten bedrijven waarderen die de samenleving steeds meer ten goede komen.
Denk aan het benadrukken van uw milieuvriendelijke methoden, het werken met non-profitorganisaties of het starten van campagnes voor sociale verandering. Bedenk dat goed zakendoen in de moderne markt gaat over het creëren van onderscheid in plaats van alleen productverkoop.