1. Google Lens voor Chrome op de desktop
Voorheen was Google Lens alleen beschikbaar op mobiele apparaten. Met deze verbetering kunnen gebruikers visuele inhoud op internet zoeken, selecteren en er vragen over stellen zonder het huidige tabblad te verlaten. Het zal nu beschikbaar zijn op de desktopversie van Chrome.
Wat betekent dit voor marketing?
- Betere productontdekking: Zorg ervoor dat uw visuele inhoud is geoptimaliseerd voor Google Lens om de zichtbaarheid ervan te vergroten. Afbeeldingen van hoge kwaliteit met duidelijke productdetails kunnen meer bezoekers trekken.
- Onderschat SEO-optimalisatie niet: pas je afbeeldingen aan met beschrijvende alt-tekst en metadata om ze gemakkelijk vindbaar te maken met Google Lens.
2. Vereenvoudigde productvergelijkingen
Houdt u van prijsvergelijkingen of de prijsvergelijkingsfunctie in uw winkel? Google heeft het over een andere boeg gegooid en een nieuwe kaartvergelijkingsfunctie geïntroduceerd. Zoals de naam al doet vermoeden, helpt het gebruikers om producten op meerdere tabbladen te vergelijken. Het door AI gegenereerde rapport consolideert productdetails, recensies, prijzen en beoordelingen op één tabblad, waardoor online winkelen gemakkelijker wordt.
Marketing bereik
- Analyse van de concurrentie: Gebruik kaartvergelijking om te begrijpen hoe uw producten het doen ten opzichte van de concurrentie. U krijgt gewoon een constructieve audit om u te helpen uw tekst te optimaliseren. Je hebt de ruimte om de echte USP’s van je producten te belichten.
- Promoties en kortingen: zorg ervoor dat uw prijsstrategieën concurrerend zijn. Markeer promoties en kortingen om shoppers aan te trekken die op zoek zijn naar de beste deals.
3. Praat over browsegeschiedenis
Een nieuwe functie stelt gebruikers in staat om eerder bezochte pagina’s te vinden met behulp van natuurlijke, gemoedelijke zoekopdrachten, waardoor het veel gemakkelijker wordt om informatie uit de browsegeschiedenis te halen. Chrome kan bijvoorbeeld vragen: ‘Wat is de naam van de ijssalon die ik vorige week heb bezocht?’ Het zal dan relevante pagina’s uit uw geschiedenis weergeven op basis van uw zoekopdracht. De functie bevat echter geen gegevens uit de incognitomodus.
“Het gebruik van deze functie is volledig optioneel. Je kunt het gewoon aan- of uitzetten in de instellingen”, zegt Google.
Hoe te gebruiken:
- Zodat ze jou niet vergeten: Gebruik duidelijke en relevante trefwoorden en woordgroepen die gebruikers gemakkelijk kunnen onthouden en waarnaar ze kunnen zoeken.
- Optimalisatie van inhoud: Analyseer op welke zoekwoorden mensen zoeken om uw inhoud opnieuw te ontdekken. Stem je website en contentstrategie hierop af.